#2 מזונות חורפיים שחיידקים אוהבים

#2 מזונות חורפיים שחיידקים אוהבים

מזונות חורפיים שאהובים על אוכלוסיית המעי שלנו במיוחד

הרגלי התזונה שלנו והדברים שאותם נבחר לאכול, משתנים בתקופות מסוימות בחיים וגם לאורך עונות השנה. בחורף רבים מאיתנו לרוב יעדיפו לאכול מזונות יותר חמים ומחממים ובקיץ נרצה לאכול מזונות שקצת יותר ירעננו ויצננו אותנו. גם לטיפוס שאנחנו ישנה השפעה על סוג המאכלים אליהם נימשך, אם אנחנו טיפוסים אנרגטיים ותזזיתיים, הרבה פעמים נימשך למזונות שנחשבים יותר קרירים ומקררים ואם האנרגיה שלנו יותר איטית ומכונסת, הרבה פעמים נבחר מבלי לשים לב במזונות שיעזרו לנו לעלות אותה. כל זה כמובן, במידה וניחנו ביכולת המופלאה להקשיב לגוף שלנו, מה שיכול להיות מאוד מבלבל בעידן השפע בו אנו חיים.

בדומה אלינו, גם חיידקי המעי שלנו הם טיפוסים די בררניים ואומנם לבחירות התזונתיות שלנו ושלהם ישנה השפעה הדדית והעדפות הקולינריות שלנו בהחלט יתקבעו אצלם ולהיפך, אבל ישנם כמה מוזנות שהם תמיד ישמחו לקבל וגם יגמלו לנו על הבחירה הזו, בהשבחת אוכלוסיית חיידקים בריאה ומשגשגת. 

מה חיידקים אוהבים?

המזון שאנחנו אוכלים עובר את כל חלקי מערכת העיכול שלנו, החל מהשלב הראשון של הלעיסה המתבצעת בפה ועד לשלב העיכול שמרביתו מתבצע במעי הדק. מזונות כמו סוכרים פשוטים, אומנם מתחילים להתעכל כבר בפה בעודנו לועסים אותם, אבל לעומתם למזונות מורכבים לוקח זמן רב יותר להתעכל וחלקם הם גם אלו שאהובים ביותר על חיידקי המעי שלנו, בדגש על מזונות העשירים בסיבים בלתי מסיסים (שאינם מסיסים במים, ולכן אנחנו -לא מעכלים אותם) מסוג FOS, GOS ואינולין. בהיותם יצורים מיקרוסקופיים, המזונות שחיידקי המעי שלנו מחשיבים לסעודת מלכים, מהווים בעצם את שאריות המזון שאיננו מסוגלים לעכל ואשר מגיעים למעי הגס שנמצא בתחתית מערכת העיכול שלנו, הם מעכלים אותם עבורנו וכך כל הצדדים יוצאים מורווחים.

הקשר בין מזונות חורפיים וחיידקי המעי

חלק משמעותי מהמזונות המועדפים על אוכלוסיית המעי שלנו, הם מזונות חורפיים. אומנם, החורף פה די קצר, אבל עכשיו שהוא סוף סוף מפציע, ישנם כמה מזונות שנחשבים לגמרי לפייבוריטים הגדולים של אוכלוסיית המעי שלנו. 

עולש – אל העולש רובנו נחשפנו בשלב זה או אחר, הודות למטבח הערבי וליכולת המופלאה שלו להשתמש כאן ועכשיו במה שגדל ליד הבית. העולש נחשב לאחד המזונות העשירים ביותר באינולין שאותו החיידקים שלנו מאוד אוהבים, אפשר לאכול את עליו חיים או מבושלים, להכין מזרעיו תחליף קפה בריא והוא נפוץ מאוד באזורנו.

ארטישוק ירושלמי – הארטישוק הירושלמי מפציע בסתיו וגדל במשך חודשי החורף ובניגוד לירקות שורש אחרים, הוא אינו מאחסן עמילן (שלפעמים קצת פחות מיטיב עימנו) אלא אינולין, מה שהופך אותו לאהוב ביותר על חיידקי המעי שלנו. העניין הוא, שבניגוד אליהם לא כולנו מסתדרים איתו, כי הדרך בה חיידקי המעי שלנו יודו לנו על הזלילה שלו, יכולה לייצר תופעות לוואי פחות נעימות שלעיתים גם מריחות לא משהו. 

שום ובצל – שום ובצל אומנם מככבים במטבח של רובנו כל השנה, אבל הם לגמרי צמחים חורפיים מובהקים שאוגרים מים וחומרי מזון בעונה הגשומה, שגם מעשירים את התכונות המרפאות שלהם. מסתבר, שהם לא אהובים רק עלינו והסיבים הבלתי מסיסים הרבים שהם מכילים, גורמים להם להיות אהודים במיוחד על חיידקי המעי שלנו וזאת כבר עוד סיבה להכניס אותם לכל תבשיל או מרק חורפי שאנחנו מכינים. 

ארטישוק – את הארטישוק אפשר למצוא בשווקים אומנם יותר בסוף החורף, אבל עונתו בעצם נפרסת מאמצע הסתיו ועד האביב. מעבר להיותו אחד מהמזונות החביבים ביותר על חיידקי המעי שלנו (הודות לכמות הגדולה של סיבים בלתי מסיסים), הוא גם צמח מרפא חשוב מאוד שתורם רבות לשמירה על הכבד והפחתת שומנים בדם, כך שהוא מאוד טוב עבורנו ולא רק עבור אוכלוסיית המעי שלנו. 

כרישה – הכרישה אולי מקושרת במסורות היהודיות השונות לליל הסדר או ראש השנה, אבל היתרון שלה ממש לא נגמר רק בלביבות טעימות והיא עשירה בנוטריינטים חיוניים לבריאות והבראה. הכרישה היא צמח חורפי די מובהק המכיל כמות יפה של סיבים בלתי מסיסים וזאת גם הסיבה שהיא מככבת במתכונים של מרקים כבדים וחורפיים, הרבה פעמים לצד תפוח אדמה. 

קטניות – הקטניות הן אומנם קבוצה, לא נחשבות ירק ובוודאי שיש לכל אחת עונת גידל מעט שונה, אבל אין ספק שלרובנו הן נקשרות אוטומטית לעונת החורף, במיוחד "הכבדות יותר" כמו חומוס או שעועית. אין כמו מרק סמיך ומזין העשיר בקטניות שונות ומחממות או חמין חורפי שמחמם ומרפד את הבטן, שעל הדרך גם מזין את אוכלוסיית המעי בעושר של סיבים בלתי מסיסים.

היות ולא כולנו אוכלים רק מזונות עונתיים והודות לחקלאות המתקדמת, אנחנו יכולים למצוא מזונות רבים גם מחוץ לעונתם, רצינו להזכיר עוד כמה מזונות שאהובים מאוד על חיידקי המעי שלנו. מזונות כמו אספרגוס, בננות, אגוזים כמו קשיו ופיסטוק, שיבולת שועל ועוד, עשירים גם הם בסיבים בלתי מסיסים ויכולים בהחלט לתרום להעשרת אוכלוסיית המעי שלנו.

לפנק את אוכלוסיית המעי

תהליך ההתססה בעצם מחקה את מה שקורה במעי שלנו והחיידקים שנוצרים במסגרתו, בעצם ניזונים מהסיבים הבלתי מסיסים בצמח. לכן, באכילת מזונות מותססים עשירים בפרוביוטיקה יש רווח כפול, אנחנו ניזונים ממזון שהרבה יותר קל לנו לעכל את מרביתו ומעשירים את אוכלוסיית המעי שלנו בבוסט חדש של חיידקים טובים שמוצאים לעצמם בית חדש אצלנו במעי. 

כתבה ויצרה את התוכן :  טל יהודאי

צילמה והכינה את האוכל: הדס לפידות

-------------------------- 

כמה מילים שלי, עדי,

המטרה ״בבלוג התוסס״ היא להעלות את המודעות ולתת את הידע שכל כך חשוב להבין, כי הרבה הרימו ומרימים לי גבה שאני אומר להם שאני מייצר מותססים, הם ישר אומרים לי שאני עושה חמוצים ושהם יודעים שאפשר לעשות את זה כמה ימים על השיש והכל טוב וזה טעים, והם צודקים, זה אפשרי, אבל הערך הבריאותי האדיר שאפשר להפיק מהתססות ארוכות לא משתווה לחמוצים שעושים כמה ימים על השיש ומוסיפים להם חומץ.

 

מקווה שאת ואתה נהנים ממה שכתוב כאן, ונמשיך לתת עם הזמן הרבה יותר תוכן שיועיל וייתן הרבה ערך לעשייה שלנו.

 

תודה שקראת,

עדי פעמוני

 

תהנו לכם בחנות שלנו

תגובות (0)

השאר תגובה

דברו איתנו