#3 ההשפעה של חיידקי המעי על גופנו

#3 ההשפעה של חיידקי המעי על גופנו

 

 

למה חשוב שנשמח את חיידקי המעי ואיך זה משפיע על גופנו?

כבר הבנו שלמזון מותסס ישנה השפעה אדירה על חיידקי המעי שלנו ושישנם עוד כמה מזונות נוספים שנחשבים חגיגה בעיניהם. אבל האם חשבתם למה בעצם חשוב שנשקיע ונתסיס מאכלים במשך שבועות ארוכים? האם הסיבה היחידה היא בשביל לשמח את חיידקי המעי שלנו? התשובה היא כן ולא. כלומר, חשוב שנשמח אותם אבל לא סתם, אלא בעיקר בגלל ההשפעה המכרעת שיש להם על גופנו. 

מאכילים את החיידקים ושני הצדדים מרוויחים

כשאנחנו מאפשרים לאוכלוסיית המעי שלנו לשגשג, על ידי שמירה על מגוון יציב של חיידקי מעי, כזה שיוצר מאזן טוב ששומר את ידם של החיידקים הטובים על העליונה, אנחנו תורמים רבות למערכות הגוף השונות ויש לכך השפעה הרבה יותר רחבה, שממש לא מסתכמת במעי הגס שלנו.

השפעה מיטבית על מערכת העיכול – אכן, ההשפעה המיידית והמשמעותית ביותר, היא ההשפעה של חיידקי המעי על עיכול נכון ותקין. בהיותם כאלה יצורים זעירים, מצליחים חיידקי המעי לעכל את כל המזון שאנחנו לא מצליחים, כמו לדוגמה סיבים מסיסים שגופנו איננו יודע להתמודד איתם. זה מאפשר לנו להתמודד טוב יותר עם מזונות שאין באפשרותנו לעכל בקלות ועל הדרך גם לספוג בזכותם עוד קצת מכל הטוב הזה. אומנם לכל אחד ואחת מאיתנו ישנה טביעת מעי קצת שונה (הכוונה לסוג החיידקים שמאכלס את המעי), מה שמאפשר לנו לעכל מזונות מסוימים בצורה אחרת, אבל נוכחותם של קבוצות חיידקים מרכזיות כמו הבקטרואידים שמפרקים פחמימות, הפרבוטלה והדסולפוויבריו שמפיקים את המירב מחלבון והרומינוקוקוס שמומחים בהפיכת הסיבים לדם, חיוני עבור כולנו.

עושר של ויטמינים ומינרלים - מעבר לתרומתם הרבה של חיידקי המעי בשיפור העיכול ובספיגה של נוטריינטים שונים מהמזון שאנחנו אוכלים, הם גם ממש טובים בלייצר אותם עבורנו. הבקטרואידים ניחנו ביכולת מצוינת לייצר ביוטין (ויטמין B7), שיש לו יתרונות רבים עבורנו – החל בשמירה על בריאות העור, השיער והציפורניים ועד השפעה מיטיבה על מצב הרוח ומניעת דכאון. לעומתם הפרבוטלה יודעים לייצר תיאמין (ויטמין B1), שיש לו השפעה רבה על פעילות המוח ותאי העצב שלנו. מעבר לכך, יש לחיידקי המעי תפקיד חשוב במטבוליזם תקין של הרבה מאוד ויטמינים נוספים שאנחנו מקבלים מהתזונה ואילולא הנוכחות שלהם, בעצם לא היו תורמים לנו הרבה  - ויטמין K, האחראי בין השאר על מנגנוני קרישת הדם שלנו או קבוצת ויטמיני B בכללותה, כולל ויטמין B12 וחומצה פולית החיוניים לבניית דם תקינה. 

שומרים עלינו בריאים – חיידקי המעי מתחילים לאמן את מערכת החיסון שלנו כבר ברגע הלידה, על ידי סיווג ואפיון סוג הדם שלנו. אבל גם לאורך כל שאר חיינו, ככל שאוכלוסיית המעי שלנו גדלה ויציבה, היא מאפשרת לנו לפתח חוסן חיסוני על ידי יצירת "עמידות לאכלוס" שמתקיימת מעצם נוכחותם במעי, אשר לא משאירה מקום לחיידקים רעים לתפוס את מקומם. היות והמקום בדופן המעי שלנו מוגבל, זה מאפשר לפחות פתוגנים זרים להתיישב שם וכך נשמר מאזן דמוגרפי חיובי לטובת החיידקים הטובים. מחקרים רבים שנערכים כל הזמן בהקשר של השפעת חיידקי המעי על מערכת החיסון, מתחילים לגלות עוד ועוד סימנים לכך שהתפקיד שלהם בהחלט לא מסתכם רק בכך ונראה שבהמשך יתגלו עוד לא מעט תפקידים הקשורים לבניית מערכת החיסון ושמירה על תפקוד תקין שלה. 

השפעה הורמונלית – לחיידקי המעי יש אפילו השפעה על הפרשה של הורמונים שונים בגוף שלנו, כמו הורמון האינסולין האחראי על הכנסת סוכר מהדם לתוך התא, כך שיש להם יכולת להשפיע על תנגודת אינסולין וסוכרת. בנוסף, נראה כי יש להם גם השפעה על ירידה מהירה של רמות קורטיזול (המוכר בתור הורמון הסטרס), דבר שיכול להשפיע מאוד על רמות הסטרס שאנחנו חווים. מחקרים אחרים, מצביעים על ההשפעה ההדדית בין שגשוג של אוכלוסיית מעי תקינה ובריאה, לבין רמות גבוהות של נוירוטרנסמיטרים שונים (מוליכים עצביים) כמו סרוטונין, שכשרמתו בדם גבוהה יש לו השפעה ישירה על מצב רוח חיובי, וויסות טמפרטורת גוף, שיכוך כאב, הנאה ועוד.

וכמובן, יש גם קשר למוח – אנחנו כבר מתחילים להבין כי לחיידקי המעי יש השפעה שחוצה את מערכת העיכול שלנו וכי לא סתם הומצא המושג "המוח השני", המדבר על כך שהמעי בעצם מהווה סוג של "מוח נוסף". חיידקי המעי שלנו מהווים חלק מרכזי במערכת היחסים הזו המתבטאת בציר מערכת העיכול - מוח וכמו שכבר נוכחנו לדעת, יש להם השפעה אדירה על רוב מערכות הגוף שלנו – המערכת ההורמונלית, מערכת החיסון, השפעה על עצב הואגוס, על הולכה של נוירוטרנסמיטרים שונים, על מטבוליזם ונראה שככל שילך ויתקדם המחקר בנושא, נגלה עוד הרבה. מחקרים שנערכו ועדיין נערכים מראים כי לאכילה של ממזון פרה ביוטי (המזונות שחיידקי המעי אוהבים) ופרוביוטי (מזונות מותססים אשר עשירים בחיידקים טובים), יש השפעה רחבה - החל מהתפתחות המוח, הקוגניציה, מצב הרוח והרגשות ועד השפעה על נוכחות של דכאון, חרדה, סכיזופרניה, אוטיזם ופרקינסון. 

המחקרים בנושא השפעת המיקרוביום על הגוף שלנו, ממשיכים לצבור תאוצה ונמצאים בחוד החנית של המחקר העכשווי. אז אם זה מה שגילינו עד עכשיו, במצב בו המדע הצליח לאפיין רק אחוז קטן מחיידקי המעי והגנים שמרכיבים אותם, תארו לעצמכם מה עוד יכול להתגלות בנוגע להשפעה העצומה שיש לחיידקי המעי על גופנו בכללותו. 

כתבה ויצרה את התוכן :  טל יהודאי

-------------------------- 

כמה מילים שלי, עדי,

המטרה ״בבלוג התוסס״ היא להעלות את המודעות ולתת את הידע שכל כך חשוב להבין, כי הרבה הרימו ומרימים לי גבה שאני אומר להם שאני מייצר מותססים, הם ישר אומרים לי שאני עושה חמוצים ושהם יודעים שאפשר לעשות את זה כמה ימים על השיש והכל טוב וזה טעים, והם צודקים, זה אפשרי, אבל הערך הבריאותי האדיר שאפשר להפיק מהתססות ארוכות לא משתווה לחמוצים שעושים כמה ימים על השיש ומוסיפים להם חומץ.

 

מקווה שאת ואתה נהנים ממה שכתוב כאן, ונמשיך לתת עם הזמן הרבה יותר תוכן שיועיל וייתן הרבה ערך לעשייה שלנו.

 

תודה שקראת,

עדי פעמוני

 

תהנו לכם בחנות שלנו

תגובות (0)

השאר תגובה

דברו איתנו