#17 מזונות אביביים שאהובים על חיידקי המעי

#17 מזונות אביביים שאהובים על חיידקי המעי

לכבוד חג האביב: מזונות אביביים שאהובים על חיידקי המעי

חג הפסח מביא איתו את האביב וניתן לחוש שהוא כבר לגמרי כאן, מזג האוויר משתנה ומתחמם מיום ליום, שעות האור הולכות ומתארכות וגם הטבע הפורח מסמן לנו על בואו. 

עכשיו, כשהטמפרטורות עולות ומזג האוויר נהיה חמים ויבש יותר, לפעמים גופנו מבקש לקבל אליו מזון אחר. זה הרבה פעמים הזמן בו נרגיש משיכה למזונות יותר קלילים וקרירים כמו סלטים או מזונות מוקפצים קלות, בשונה מהמזון היותר כבד ומנחם בצורת תבשילים או מרקים שליווה אותנו בחורף. 

כמובן, שכל גוף הוא שונה ולכל אחד מאיתנו ישנם צרכים אותם הגוף מבקש, שממש כדאי שנשים לב אליהם. לחלקנו דווקא פחות תתאים תזונה קרה ולא מבושלת, אבל זה ממש לא אומר שלא ניתן לעשות התאמות ובכל זאת לעבור לאוכל יותר קליל ורענן, המתאים למזג האוויר שמשתנה. 

בוסט של פריחה אביבית לחיידקי המעי

אז לכבוד האביב שבפתח, רצינו להכיר לכם כמה מזונות יותר רעננים וקלילים, שיתאימו מצד אחד למזג האוויר האביבי שבחוץ ומצד שני, מהווים פייבוריטים רציניים של שוכני המעי שלנו, שתמיד נרצה להתייחס גם אליהם. 

מזונות מותססים – אנחנו כמובן ממליצים על אכילה של מזונות מוססים כל השנה, כי זה באמת משהו שתורם בצורה ישירה לאיזון הפלורה שלנו. אבל מי שמתקשה לאכול מזון קר במהלך החורף, בטח ישמח שעכשיו כשהטמפרטורות עולות זה עוד יותר נפלא. אז אפשר לאכול את המותססים שלנו כמו שהם או כמובן לשלב אותם בסלטים, כריכים מלחם מלא ועשיר ואפילו במזונות מבושלים קלות כמו דגים. 

איך? כף או שתיים של כרוב או בצל מותסס משדרגים כל סלט, ממרח חריף או שום מותסס מקפיצים כל כריך לרמות אחרות וכמובן להעשיר כל דג עם זרעי חרדל או לימון מותסס. כמובן שאת ההמלצות האלה, תמיד אפשר לגוון ולשנות.  

סלטים - סלטים הם ארוחה נפלאה לחיידקי המעי, היות והירקות שמכילים אותם עשירים בסיבים שתורמים רבות לחיזוק פלורת המעי. משום מה הם נתפסים לפעמים כתוספת, אבל סלט גדול, מגוון ועשיר יכול להוות ארוחת שלמה ומזינה ועם זאת קלילה ורעננה. אגב, אם קשה לכם לעכל ירקות טריים, יש שפע של סלטים שמורכבים כולם או רובם מירקות צלויים או מוקפצים קלות, שגם מהווים ארוחה מזינה וקלילה. 

איך? בחרו מגוון ירקות שאתם אוהבים (אנחנו ממליצים לשלב בין ירקות טריים לקלויים או מאודים), הוסיפו חלבון בצורת קטנייה (כמו טופו או חומוס) ואפשר כמובן גם דג כמו טונה או סרדינים, אם תוסיפו כמה כפות של דגן (כמו קינואה או אורז מלא) ורוטב טעים, אנחנו בטוחים שגם אתם וגם החיידקים תהיו לגמרי מסופקים. אנחנו מזכירים לכם, שכל סלט שכזה ניתן ואף רצוי לשדרג עם קצת ירקות מותססים, זה גם תורם לפלורה וגם ממש טעים. 

פודינג צ'יה ושיבולת שועל – ארוחת בוקר או ארוחת ביניים טעימה, מתוקה וממש מזינה שגם תעניק לחיידקי המעי שלנו בוסט של סיבים מסיסים (כאלה שסופחים מים), שגם אותם הם ממש אוהבים. הצ'יה עשירה בין השאר, בחומצת שומן חיונית מסוג אומגה 3, אשר חשובה לנו מאוד וכשאנחנו משלבים אותה עם שיבולת שועל, אנחנו תורמים לחיזוק המעי שלנו ולשגשוג של הפלורה. אם נשרה אותן יחד לכמה שעות, נקבל פודינג טעים, קליל ועשיר בעמילן עמיד, שאנחנו אומנם לא מצליחים לעכל ולכן הוא ממשיך למעי הגס, שם הוא עובר תסיסה בידי חיידקי המעי. 

איך? מערבבים 2 כפות פודינג צ'יה, 2 כפות שיבולת שועל, חצי כפית עד כפית שקדיה, מעט קינמון ומכסים במים קצת מעבר לעיסה שהתקבלה. משאירים במקרר לפחות חצי שעה (עדיף ללילה בשביל לייצר עמילן עמיד) ולפני שאוכלים מוסיפים פירות טריים, אגוזים או גרנולה בהתאם לגודל הארוחה הרצויה. 

יוגורט אמיתי – יוגורט בייתי או יוגורט אחר שעשיר בפרוביוטיקה אמיתית, בין אם מחלב (עדיף כבשים או עיזים) או סויה, זאת עוד דרך לשמח את חיידקי המעי שלנו ולהעניק להם בוסט של חיידקים טובים. אין ספק שבחורף הרבה פעמים קצת יותר מאתגר לאכול יוגורט שהוא גם קר וגם מקרר, אבל עכשיו כשמתחמם בחוץ, זה יכול להיות פתרון נהדר.

איך? כחלק ממוזלי בתוספת של גרנולה ופירות טריים, כציזיקי שהולך נפלא עם הרבה מאכלים (כמו לדוגמה מג'דרה) וגם כמרק יוגורט קר ששואב השראה ממדינות הבלקן.

פירות – בחורף מגוון הפירות יותר מצומצם, אבל עכשיו עם כניסת האביב הוא הולך וגדל. פירות גם מאוד אהובים על שוכני המעי שלנו, הודות לסיבים הרבים שהם מכילים המהווים פרה ביוטיקה עבורם. הפירות האהובים עליהם ביותר זה פירות יער (ובמיוחד אוכמניות כחולות), העשירים בנוגדי חמצון והבננה שעשירה באינולין, שזהו סיב פרה ביוטי שחיידקי המעי מאוד אוהבים.

איך? סתם ככה חתוכים כי זה כל כך טעים, כחלק משייק שאפשר להעשיר אותו בעוד מלא מזונות שטובים לנו ולפלורה שלנו כמו עלים ירוקים, זרעי פשתן או צ'יה ושקדים. אפשר גם לטחון את הפירות עם פחות מים ולהפוך את השייק לסמודי סמיך וטעים ולאכול אותו כארוחת בוקר או כנשנוש, בתוספת של קצת גרנולה וקקאו ניבס (פולי קקאו גרוסים) אשר עשיר גם הוא בנוגדי חמצון, שמאפשרים לנו לטפח פלורה ידידותית.  

אספרגוס וברוקולי – 2 ירקות שאהובים מאוד על חיידקי המעי שלנו, היות וגם הם מכילים סיבים שחיידקי המעי מאוד אוהבים ואת שניהם ניתן למצוא עכשיו בכל מקום. האספרגוס עשיר בסיב בשם אינולין (אותו הזכרנו מקודם), שהוא הפייבוריט הברור של חיידקי המעי ולברוקולי ישנם יתרונות בריאותיים רבים הקשורה לוויטמינים הרבים שהוא מכיל ולרכיב בשם סולפוראפן, שהופך אותו לסופר פוד (וקיים גם בירקות אחרים ממשפחת המצליבים), שנמצא כתורם לשגשוג חיידקי המעי. אומנם אלה ירקות שלא כדאי לצרוך אותם טריים, אבל הקפצה קלילה, בישול מהיר או אידוי, הופכים אותם לקלים יותר לעיכול וידידותיים עבורנו ועבור חיידקי המעי ועדיין שומרים על תחושה של אוכל קליל ורענן ועם זאת עשיר ומזין. 

איך? להקפיץ, לבשל כמה דקות במים רותחים או לאדות ואפילו לצלות בתנור בזהירות (שלא יאבדו מהחיוניות) ולהוסיף כמעט לכל דבר, החל מסלט קר ועד לצד מנת חלבון ופחמימה. 

אנחנו ממש מקווים שהאביב שבפתח, יביא איתו רוחות של שינוי, ריפוי והתחדשות, אבל בינתיים כדאי שנמשיך לשמור על גופנו מכל ההיבטים גם הפיזיים וגם הרגשיים - נפשיים, זה בהחלט יכול לתרום לשיפור ההרגשה והשלווה הפנימית. 

 

--------------------------
כתבה ויצרה את התוכן :  טל יהודאי
-------------------------- 
המטרה ״בבלוג התוסס״ היא להעלות את המודעות ולתת ידע שאולי לא יצא לכם לחשוב עליו.
מקווים שאתם נהנים ומחכים לקבל עוד :)
תגובות וביקורות בבלוג יתקבלו בברכה

תגובות (0)

השאר תגובה

דברו איתנו