#12 צעדים ראשונים לחזרה לשגרה

#12 צעדים ראשונים לחזרה לשגרה

אנחנו שומעים מסביבנו שחשוב לחזור לשגרה, לחזק את העורף ולשמור על החברה והכלכלה במדינה. העניין הוא, שלחלקנו המחשבה על חזרה לשגרה שברקע מתנהלת מלחמה ואין לנו מושג מה קורה עם החטופים ששבויים בעזה, יכולה להרגיש לא פשוטה. 

אנחנו מאמינים כי חזרה לשגרה, או אולי יותר נכון בניית שגרה חדשה ומיטיבה, חשובה על מנת לשמור על חוסן נפשי ופיזי, להעלות את האנרגיה בתקופה קשה שכזו וכן, גם לשמור על האופטימיות ולחזק הבריאות, במיוחד עכשיו לקראת החורף. אנחנו מבינים שזה מרגיש קשה ולפעמים בלתי אפשרי, לחזור להרגיש טוב כשישנם אנשים שסבלנו ועדיין סובלים מסביבנו. אבל אנחנו גם מבינים שהזנחה של עצמנו וכל מה שסובב אותנו, לא תסיים את המלחמה או תחזיר את החטופים ובסופו של יום, רק תחליש עוד יותר את מי שנשאר פה בריא ושלם. 

שומרים על העורף

בחודש וחצי האחרונים רובנו כנראה צורכים הרבה יותר חדשות, גוללים שוב ושוב את המסך ברשתות החברתיות ונחשפים לעוד ועוד סיפורי זוועות או גבורה, שמפעילים באופן קבוע את המערכת הסימפתטית ומייצרים כמות גדולה של סטרס. כשאנחנו בסטרס ממושך שכזה, המערכות השונות בגופנו מתפקדות הרבה פחות טוב ויש לכך השפעה כללית ולא כל כך חיובית עלינו. התעסקות בעבודה, בתחביבים, בספורט או בדברים אחרים שעושים לנו טוב, לא אומרת ששכחנו את 239 החטופים ששבויים בעזה או את החיילים ששומרים עלינו, אבל היא כן אומרת שאנחנו זוכרים גם את עצמנו. 

איך שומרים על שגרה בתקופה לא שגרתית?

חלקנו לא עובדים או עובדים הרבה פחות ממה שהיינו רגילים ולא כל הילדים במסגרת קבועה שמאפשרת לשמור על שגרה. אבל גם בתוך חוסר השגרה, יש כמה דברים שאנחנו יכולים לעשות שיתמכו בשגרה מיטבית ובריאה. 

הקפדה על פעילות גופנית – פעילות גופנית קבועה מהווה את הבסיס לגוף בריא וחזק, כי היא מעודדת שחרור של הורמונים חיוביים כמו סרוטונין המסייע בשיפור מצב הרוח והשינה (כי הוא מעורב ביצור מלטונין שהוא "הורמון השינה"), דופמין האחראי על הרגשת סיפוק ואושר או אנדורפין המוכנה "סם האושר הטבעי" שממסך כאב ומפחית חרדה. כמובן, שבזמן ביצוע פעילות גופנית מופרשים גם אדרנלין וקורטיזול, שאם לא נביא את עצמנו לקצה גבול היכולת, הם יהיו מיוצרים בכמות מדודה החיונית לבריאות מיטבית. אז גם אם אין זמן או כוח לספורט עכשיו, לא חייבים לעשות אימון פונקציונלי מלא בשביל להרגיש טוב, גם 20 דקות של הליכה מהירה או תרגול של יוגה יכולים לשפר מהר מאוד את ההרגשה. 

גם חיידקי המעי שלנו ישגשגו אם נתמיד בפעילות גופנית. מחקרים בתחום מצביעים על שינוי בהרכב המקרוביוטיקה של המעי, בקרב אנשים שהחלו לבצע פעילות גופנית לראשונה וכתגובה הייתה לכך השפעה גם על הבריאות הכללית, בין השאר על ידי ההשפעה של אותם חיידקים על עיכול חומצות השומן בגוף והפיכתם לאנרגיה זמינה בתא. 

אכילת ארוחות קבועות ומאוזנות – אכילה קבועה ומאוזנת משפיעה על חילוף חומרים תקין, הפרשה של הורמונים חיוניים ואיזון רמות הסוכר בגוף, שיחדיו משפעים על תחושת השובע, מצב הרוח, האנרגיה ועל ההרגשה הכללית. אז נכון שגם ככה הילדים בבית ואנחנו מבשלים בלי סוף ועבור חלקנו לחשוב על איך להפוך את הצלחת "למנצחת", מרגיש קצת מוגזם עכשיו, בטח ובטח שלוש פעמים ביום. אין צורך להתחיל להשתולל עם ארוחות מורכבות, גם קערת מרק עשיר בקטניות וירקות מחממים או סלט שאליו נוסיף קצת כרוב כבוש וקטניה טובה, כבר ישפרו את ההרגשה ויתרמו לתחושת שובע. 

הקפדה על שינה מספקת ובשעות קבועות – בלילה אנחנו לא סתם נחים מהיומיום (מה שבמינו נחוץ במיוחד) ובגופנו מתרחשים תהליכים רבים הקשורים לתפקוד של מערכת החיסון, העצבים ותיקון של תהליכים רבים, שאין לגופנו אפשרות לבצע במהלך היום ואשר קריטיים על מנת לתפעל את הגוף ולהעניק לו אנרגיה. כמובן, שגם ישנה חשיבות לאיכות השינה, כי אם לא נגיע לשינה עמוקה רבים מהתהליכים האלה פשוט לא יקרו. 

ואיך זה משפיע על חיידקי המעי? על פי מחקרים בתחום, נראה שככל שהשינה שלנו איכותית יותר ואם אנחנו נכנסים למיטה בשעה קבועה, זה משפיע לטובה על חיידקי המעי ומסייע בהגדלת המגוון הביולוגי של המקרוביוטיקה שלנו. 

יציאה החוצה מהבית – רובנו נוטים כבר חודש וחצי להשתבלל ועכשיו כשהחורף מראה את אותותיו, בכלל רוצים להתכרבל כל היום מתחת לשמיכה החמה. אבל חשוב שנקום בבוקר, נצא החוצה, נשאף אוויר בריא ומחייה וגם נהנה מהזמנים בהם השמש עוד מלטפת. יציאה מהבית אל פיסת טבע (גם גינה ציבורית בעיר עם כמה עצים תעשה את העבודה), חיונית לשמירה על הרגשה טובה. לא לשכוח שהשהייה בשמש מספקת לנו לויטמין D, שהוא הורמון קריטי לבריאות מיטבית והיא גם מסייעת בהפרשה של הורמונים טובים ובראשם המלטונין, שעוזר לווסת את השעון הביולוגי שלנו ויעזור לנו לישון טוב יותר. 

רק נזכיר, כי השמש גם חיונית לשגשוג של חיידקי המעי ומחקרים מצאו קשר בין חשיפה לקרני השמש ליצירת מיקרוביום עשיר ובריא

לעבוד ולהתנדב – עורף חזק לא בא לידי ביטוי רק ברוח ההתנדבות (המבורכת ביותר) ששוררת בקרב אזרחי ישראל, אלא גם על ידי על פרנסה קבועה, שתשמור על הכלכלה שלנו כמה שיותר יציבה. יציאה לעבודה גם מאפשרת לנו להתנתק קצת מהחדשות ומהסיפורים הקשים ומעניקה לנו כוח להמשיך להתמודד עם המלחמה, שלא ברור עד מתי תמשך. כן, הנפש רוצה לעטוף את מי שסובל ולחבק וירטואלית את כל המשפחות שעברו ועוברות כל כך הרבה, אבל זה לא באמת יקדם את המצב אם נשב כל היום ונשתף פוסט ועוד פוסט וכדאי שנקציב לכך זמן קצוב וידוע מראש. 

גם ההתנדבות ככל שהיא חשובה, לא מוכרחה לבוא על חשבון כל העשייה שלנו ואין חובה שנעשה זאת כל היום במקום לעבוד. לא כולנו מסוגלים נפשית או כלכלית להתנדב כל היום וזה גם לגמרי הגיוני להחליט, שאנחנו מתנדבים זמן מסוים בשבוע ואת שאר הזמן משקיעים בעבודה ובמשפחה הפרטית שלנו. 

אי אפשר לחזור לשגרה, כי השגרה כמו שהכרנו אותה עד השביעי באוקטובר, השתנתה עבור רובנו. עם זאת, ממש חשוב שנסגל לעצמנו הרגשה של משהו הכי דומה לשגרה – כך נשמור עלינו ועל הקרובים לנו, כמה שיותר מתפקדים ובריאים בגוף ובנפש ונחזיק את עצמנו על הרגליים לתקופה הקרובה והרחוקה. 

--------------------------
כתבה ויצרה את התוכן :  טל יהודאי
-------------------------- 
המטרה ״בבלוג התוסס״ היא להעלות את המודעות ולתת ידע שאולי לא יצא לכם לחשוב עליו.
מקווים שאתם נהנים ומחכים לקבל עוד :)
תגובות וביקורות בבלוג יתקבלו בברכה
--------------------------

מקורות

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29166320/

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0222394

https://www.wikirefua.org.il/w/index.php/%D7%9E%D7%9C%D7%98%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9F_-_Melatonin

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/seasonal-affective-disorder/symptoms-causes/syc-20364651

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fmicb.2019.02410/full

תגובות (0)

השאר תגובה

דברו איתנו